Online reputatiemanagement: opvallende trends in 2024

Statistieken online reputatiemanagement
Statistieken online reputatiemanagement

Online reputatiemanagement is in 2024 onmisbaar voor elk bedrijf. Mensen gebruiken zoekmachines, zoals Google, om beslissingen te nemen. Wat lezen ze over een product, klantenservice of persoon? Positieve of negatieve online informatie kunnen hun keuzes direct beïnvloeden. In dit blogartikel kijken we naar de verrassende trends in 2024 wat betreft SEO, zoekmachine gebruik, review management en cybersecurity.

Search Engine Optimization (SEO) blijft cruciaal

SEO is en blijft een cruciaal onderdeel van online reputatiemanagement. Dat blijkt uit de volgende statistieken:

Marktaandeel zoekmachines: Google domineert

Google blijft de meest dominante zoekmachine en heeft een marktaandeel van 91,81% in Nederland. Andere zoekmachines zoals Bing en DuckDuckGo volgen op afstand, maar blijven belangrijke spelers voor specifieke doelgroepen. Het is dus belangrijk om je online aanwezigheid te optimaliseren voor Google, omdat dit de belangrijkste toegangspoort is voor consumenten die informatie zoeken. 

In Nederland zijn de marktaandelen als volgt verdeeld:

  • Google: 91,81%
  • Bing: 4,22%
  • DuckDuckGo: 1,43%
  • YANDEX: 1,12%
  • Yahoo!: 0,71%
  • Ecosia: 0,47%

In vergelijking met de percentages wereldwijd:

  • Google: 91,04%
  • Bing: 3,86%
  • DuckDuckGo: 0,62%
  • YANDEX: 1,36%
  • Yahoo!: 1,24%
  • Baidu: 0,91%

Hoe lager in de zoekresultaten, hoe minder verkeer (en omzet)

Een pagina die op de eerste plaats in Google staat, krijgt doorgaans 31,7% van het verkeer. Het is dus essentieel om die toppositie te bereiken, aangezien het verkeer sterk afneemt naarmate een website lager in de zoekresultaten verschijnt. 

Sta je echter in de top, dan is het net zo belangrijk om die te behouden door het publiceren van kwalitatieve content of het verbeteren van je SEO. Met de regelmatige updates van Google en de concurrentie zak je tegenwoordig vrij snel in de zoekresultaten. En een lagere positie kan voor bedrijven leiden tot een verlies in omzet.

Een website op de tiende plaats ontvangt bijvoorbeeld slechts 3% van het verkeer. Vergeleken met de 31,7% van een pagina die op de eerste plaats staat, toont dit aan dat de toppositie een 10 keer hogere doorklikratio heeft dan de website die op de tiende plaats staat.

De invloed van reviews op ons koopgedrag

Reviews spelen een grote rol in de online reputatie (en omzet) van bedrijven. 

  • In 2024 zegt maar liefst 95% van de consumenten dat ze online reviews lezen voordat ze een product kopen. Dit was in 2023 nog 92%.
  • 60% van de consumenten zegt dat ze door negatieve beoordelingen geen gebruik willen maken van een bedrijf.
  • Daarnaast is 94% van de consumenten van mening dat een negatieve beoordeling hen kan afschrikken. Bedrijven met beoordelingen lager dan vier sterren ervaren vaak een merkbare daling in klantvertrouwen en omzet.

Cybersecurity: zwakke beveiliging is dodelijk

Cybersecurity blijft belangrijk binnen online reputatiemanagement, aangezien datalekken, toegang door onbevoegden of cyberaanvallen onvermijdelijk tot reputatieschade leiden. 

Zo bleek bij zorgverzekeraar Menzis dat marketingmedewerkers toegang hadden tot medische gegevens, terwijl het interne beleid van de zorgverzekeraar dit niet toestond. Niet alleen kwam Menzis negatief in het nieuws, maar er werd ook een dwangsom opgelegd en Menzis verloor daarna marktaandeel.

Het belang van online reputatiemanagement na een cyberaanval

Maar ook al heb je de allerbeste beveiligingsmaatregelen, een datalek of cyberaanval kan 

alsnog plaatsvinden. Met goed online reputatiemanagement kun je echter snel en effectief reageren op negatieve publiciteit, wat de impact op je merk of reputatie vermindert.

Door de juiste boodschap te verspreiden en je betrokkenheid te tonen bij het oplossen van problemen, kun je je klanten behouden als bedrijf of je naam beschermen als persoon. Dat is wat online reputatiemanagement voor je kan doen.

Hoe je met een crisis omgaat, bepaalt hoe klanten en het publiek je (merk) zien. Proactief reputatiemanagement beschermt en versterkt je online imago, zelfs na een incident.

Interesse in online reputatiemanagement?

In 2024 heb je voor goed online reputatiemanagement een holistische aanpak nodig, waarbij SEO, negatieve zoekresultaten, reviews en cybersecurity integraal worden aangepakt. Sovix is gespecialiseerd in online reputatiemanagement en heeft jarenlange ervaring op dit gebied. Wil je vrijblijvend kennismaken of heb je advies nodig? Plan dan nu een kennismakingsgesprek met ons in.